adrianA adrianA .

adrianA

ارائه یک سمینار عالی

۱-قالب مورد انتظار را درک کنید. سمینارها می توانند به اشکال مختلفی ارائه شوند. با برگزار کننده جلسه صحبت کنید و از آنها در مورد انتظارات خود از سخنرانی شما بپرسید. ممکن است بخواهند در مورد یک مقاله از قبل منتشر شده بحث کنید. یا، شاید ترجیح دهند در طول سخنرانی تعامل کمتری با مخاطب خود برقرار کنید.

می توانید بپرسید، “آیا به دنبال سخنرانی هستید که بر پژوهش متمرکز باشد یا بر یک تجربه تعاملی تر؟”
برنامه ریزی کنید تا مخاطب را از طریق فعالیت های تعاملی درگیر کنید. انواع این فعالیت ها ممکن است متفاوت باشند، درگیری به مشارکت مخاطب کمک می کند.
۲-مخاطبان خود را در نظر بگیرید. بدانید با چه کسانی صحبت خواهید کرد و اطلاعات خود را با سطح علاقه و تجربه آنها مطابقت دهید. اگر با گروه ناآشنایی روبر هستید، از مجری سمینار بخواهید درباره پیشینه احتمالی مخاطبان اطلاعات کمی به شما بدهد. اگر قبلاً با این گروه کار کرده اید، از اطلاعاتی که در مورد آنها دارید استفاده کنید و صحبت های خود را متناسب با آنچه به آنها و شما بیشترین کمک را می کند، تنظیم کنید.

به عنوان مثال، در یک گفتگوی علمی با گروهی از متخصصان، ممکن است نیازی به توضیح همه اصلاحات تخصصی نداشته باشید و بتوانید سریعتر به موضوعات عمیق بپردازید.
بسته به مخاطب خود، ممکن است انتخاب کنید که مستقیماً با مباحث بحث برانگیز درگیر شوید یا از آنها دوری کنید.
حتی کمی زودتر به محل برگزاری سمینار بروید و سعی کنید با برخی از مخاطبان صحبت کنید. می توانید از یکی از حاضرین سؤال کنید، “چه چیزی باعث شده که بخواهید در این سمینار خاص شرکت کنید؟”
اگر در یک محیط حرفه ای هستید، پیش از زمان سخنرانی با برخی از حاضرین در مورد اینکه چه چیزی دوست دارند یاد بگیرند صحبت کنید.
۳- فناوری ارائه شده را بررسی کنید و ببینید چه چیزهایی را باید با خود بیاورید. اطمینان حاصل کنید که با فناوری موجود در اتاق راحت هستید. این ممکن است به معنای آشنایی با پاورپوینت باشد. یا، شاید نیاز به تمرین نحوه جابجایی اسلایدها با استفاده از یک کلیکر خودکار داشته باشید. حتی ممکن است لازم باشد به چگونگی تنظیم میکروفون فکر کنید، البته اگر می خواهید از آن استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید از نمایش اسلاید استفاده کنید، باید مطمئن شوید که اتاق به یک سیستم ویدئو پروژکتور خوب مجهز شده است.
۴-از اسلایدها و کمکهای بصری مناسب با مخاطب خود استفاده کنید. وقتی شروع به پیشبرد ارائه خود می کنید، به این فکر کنید که آیا مخاطبان شما واقعاً می توانند با تصاویر شما ارتباط برقرار کنند یا خیر. به عنوان مثال، اگر از اسلاید استفاده می کنید، لازم است که قابل مشاهده، واضح و قابل خواندن باشد. از یک فونت بزرگ و حروف واضح استفاده کنید. از گرافیک های اضافی دوری کنید و متن های کوتاه درج کنید.

توجه داشته باشید که حدود ۱-۲ دقیقه طول می کشد تا مخاطب یک اسلاید را بخواند. بنابراین، تعداد اسلایدهای خود را بر اساس زمانی که در اختیار دارید تنظیم کنید. از تصاویری استفاده کنید که می توانند با اطلاعاتی که مستقیماً در اختیار مخاطبان خود قرار می دهید همراه باشند.
همچنین می توانید از سایر سبک های بصری، مانند مدل، پوستر، بروشور یا تراکت استفاده کنید. مجبور نیستید حتما از اسلایدها استفاده کنید در صورت امکان از روش های خلاقانه تر کمک بگیرید.
۵-در صورت نیاز مطالب را قبل از سمینار توزیع کنید. اگر سمینار شما به بررسی یک مقاله می پردازد، ایده خوبی است که با برگزار کننده هماهنگ کنید و حداقل چند روز قبل از جلسه، نسخه ای از مقاله را برای مخاطبان بفرستید. این به آنها کمک می کند تا سوالات و نظرات خود را آماده کنند. همچنین این امکان را برای شما فراهم می کند که با توجه به این که مخاطب تا حدی با موضوع آشنا شده به موارد عمیق تر بپردازید.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۸:۴۹ توسط:سارا موضوع: نظرات (0)